Isnin, 15 Ogos 2016

BAB 20 ADA ENGKAU DI JIWAKU

BAB 20
MASAK apa ni? Belum sihat lagi, kan?” tanya Fakhri sebaik sahaja tiba di dapur.
“Nasi goreng aja,” jawab Afyra biasa.
Fakhri memandang nasi goreng di dalam kuali. Spontan liur ditelan. Sudah lama tidak menjamah nasi goreng hasil tangan isterinya.
“Duduklah. Air abang dah ada atas meja,” tegur Afyra dalam nada ceria. Mood baiklah tu maknanya.
“Mari abang bawakan mangkuk tu ke depan.” Mangkuk di tangan Afyra segera diambilnya. Fakhri terus ke ruangan makan. Di atas meja sudah siap beberapa hidangan lain. Semuanya membuka seleranya.
“Abang kerja hari ni?”
“Kerja.” Fakhri menoleh sekilas. Afyra mengambil tempat di sebelahnya.
“Jangan balik lambat ya? Boring duduk seorang,” rungut perempuan itu perlahan.
“Insya-Allah.. abang tak janji. Banyak kerja tertangguh sebelum ni,” jawab Fakhri lembut.
Afyra diam. Nasi goreng dicurahnya ke dalam pinggan sebelum disorong kepada Fakhri. Melihat Afyra tidak membalas Fakhri memalingkan tubuhnya ke arah wanita itu.
“Apa planning hari ni?” tanyanya lembut.
“Nothing in mind,” jawab Afyra biasa.
Really? Jangan angkat barang berat-berat ya? Abang ingat kedudukan setiap objek dalam rumah ni. Jangan nanti bila abang balik, peti ais dah berubah ke tempat lain. Tak mahu,” ucap Fakhri lagi.
Tanpa begitu kelihatan, Afyra menguntum senyuman sendiri. Seketika kemudian barulah dia memandang lelaki itu. Fakhri masih setia membaca reaksinya.
“Eat!” dengusnya sengaja dalam nada jengkel.
Fakhri tetap pegun memerhatikan setiap gerak geri isterinya.
“Ialah. Orang tak buat!” rengus Afyra akur akhirnya.
Good girl. Macam ni baru abang senang hati,” balas Fakhri lantas mendekatkan wajahnya kepada sang isteri.
 Dalam keadaan tidak sedar, Afyra terkedu apabila bibirnya disentuh lelaki itu sekilas. Terpegun dia memandang pinggan. Sesaat dua kemudian barulah wajah lelaki itu dicari dengan dua bola matanya. Fakhri masih menatapnya penuh minat.
What?” soal Afyra hairan dengan gelagat Fakhri.
Baru sahaja lelaki itu cuba mendekatkan wajahnya kepada wanita itu, Afyra lebih pantas mengangkat cawan ke bibir. Sengaja dihirup air itu dengan bunyi hirupan yang agak kuat.
“Ahhhh.. so hot!” Afyra mendesah dengan wajah selamba.
“Siapa? Abang ke?” ucap Fakhri dalam pada menahan senyum di bibir.
“Excuse me. Not you, okay! Breakfast ni lebih mengenyangkan berbanding bercium depan pinggan. Tak best langsung!” ucap Afyra sambil meletakkan semula cawan itu di atas meja.
Fakhri ketawa spontan. Nakal betul perempuan seorang ini. Sudahnya dia kembali memandang pinggannya. “My favourite,” ucapnya senang. Setelah sepotong doa dibaca, sudu terus dilarikan ke mulut.
“Emm.. sedap,” puji Fakhri jujur. Makin lama makin berselera menikmati hidangan yang ringkas itu.
Afyra menoleh sambil tersenyum. Suka memandang lelaki itu makan. Beruntunglah dia mendapat suami yang lidahnya tebal dengan selera Melayu.
“Tambah lagi?” pelawa Afyra sambil membawa dekat mangkuk nasi goreng kepada suaminya.
Fakhri terus mengangguk. “Kalau macam ni tengah hari nanti abang puasalah.”
“Kenapa pulak?” Afyra mengerut kening sedikit.
“Sarapan sampai dua pinggan. Rindu masa kita baru kahwin. Setiap hari sarapan nasi goreng,” ujar Fakhri lembut.
“Itu aja makanan yang senang dan mengenyangkan,” balas Afyra. Ikutkan dia, dia lebih sukakan nasi lemak. Masalahnya, dia bukannya pandai benar memasak nasi lemak di rumah. Tidak pernah cuba.
“Ini aja pun dah cukup. Janji ada alas perut dahlah.”
Afyra memandang suaminya sambil tersenyum. “Dulu waktu abang sendiri, abang masak apa di rumah?” tanya Afyra.
“Jarang memasak. Malas. Makan seorang, kos membeli lebih murah berbanding masak, sayang. Lainlah kalau berkeluarga.”
Betul juga, bisik hati Afyra. 
“Kalau Fira tanya satu soalan, boleh?”
Fakhri sekadar menoleh. Menanti apa yang hendak ditanyakan isterinya.
“Sebelum ni abang pernah ada girlfreind tak? Emm.. berapa ramai?” perlahan sahaja soalan itu teralun.
Kening Fakhri berkerut sedikit. “Lepas tu nak kenal orangnya. Nak tahu dia dah kahwin ke belum. Rumahnya di mana. Kerja apa,” teka Fakhri.
Berubah sedikit wajah Afyra. “Mana ada. Saja nak tahu ajalah. Tak ingin pun nak tahu siapa orangnya,” ujar Afyra lantas mencebikkan bibirnya.
“Abang tak ada girlfreind sebelum ni. Tak pernah ada.”
“Tipu.” Afyra peluk tubuh sambil bersandar memandang gelagat Fakhri.
“Kenapa abang nak tipu? Kalau pernah ada, abang jawab pernah ada. Kalau tak ada, abang cakap tak adalah,” jawab Fakhri selamba.
Afyra diam. Macam sukar dia hendak percaya yang Fakhri tidak pernah memiliki teman wanita sebelum ini. Nak kata orangnya tidak berupa langsung.. tidak juga. Tidaklah tampan benar seperti pelakon di kaca tv. Sederhana rupa parasnya. Sedap mata memandang. Masakan tiada wanita yang sudi menjadi teman? Atau Fakhri yang terlalu memilih?
“Kenapa tiba-tiba tanya soalan ni?” ucap Fakhri.
“Tak ada apa. Saja nak tahu.”
“Lepas abang berhijrah ke KL dulu, abang sibuk dengan diri dan hidup abang sendiri. Susah senang tak ada siapa yang tolong. Abang nak bangunkan kehidupan sendiri sebelum fikir soal perempuan,” luah Fakhri usai menghabiskan nasi di dalam pinggannya.
“Kemudian?”
Fakhri termenung seketika memandang ke hadapan.
“Abang habis diploma. Teringin nak merasai pengalaman di negara orang. Abang dapat tawaran sambung belajar di Australia. Walaupun waktu tu abang masih tak berapa yakin, beranikan diri aja melangkah keluar dari negara ni. Waktu tu abang tak ada biasiswa atau pinjaman. Abang nekad aja. Tapi mujurlah kawan-kawan senegara ada. Susah senang bersama.”
“Wow..” terpaku seketika Afyra memikirkan keadaan itu. Dalam bayangannya, sudah tentu keadaan selepas itu tidak semudah yang dibayangkan. Dia yakin itu.
“Abang kerja apa kat sana?” tanya Afyra lagi.
“Banyak. Kerja ladang buah selalunya. Tapi kerja ni hanya waktu cuti sem aja. Kebanyakan masa abang buat business online. Abang beli barang-barang di sana, jual melalui internet. Kemudian kerja di hypermarket pun ada. Waktu tu kami berempat. Abang, Haiqal, Fendi dan Syahib. So, memang tak terasa sangatlah susah walaupun dalam kebanyakan masa memang terpaksa berjimat cermat. Abang memang jenis menyimpan bila ada sesuatu yang abang mahukan.”
Terpaku Afyra memandang Fakhri. Sesusah-susah dia ketika di London dahulu, tidak pernah lagi terpaksa membuat kerja lebih masa untuk menampung kos kehidupan di sana. Hanya perlu berjimat cermat dengan wang belanja yang diberikan ayahnya. Dia berkerja secara part time di Royal Buhler ketika cuti musim panas secara sukarela. Tapi dia kagum dengan Fakhri. Panjang akal biarpun tercampak ke mana saja.
“Abang kata tadi, abang menyimpan duit bila ada sesuatu yang abang mahukan. Maksudnya?”
“Business. Bertahun-tahun hidup bergantung kepada hasil berniaga, abang tak betah hidup makan gaji. Abang nak tentukan sendiri kerja apa yang abang nak buat. Balik ke KL abang diambil bekerja di satu syarikat swasta. Tapi hanya lima bulan aja abang bekerja di situ. Kami berempat ambil masa yang singkat untuk buka perniagaan sendiri. Mula-mula syarikat printing. Kemudian kami explore bidang yang paling dekat dengan itu. Maju ke depan sikit. Kami buka syarikat penerbitan buku. Dua syarikat tu abang yang uruskan,” tambah Fakhri lagi.
“Kawan-kawan abang?” tanya Afyra.
“Haiqal masih berkerja. Fendi dan Syahib buka syarikat pelancongan. Mereka berdua lebih pakar dalam bidang pelancongan,” jawab Fakhri.
“Ialah.. banyak pergi luar negara, kan? Kalau Fira, of courselah Fira pilih untuk manage syarikat tu berbanding dua lagi tu,” sampuk Afyra.
Fakhri ketawa kecil. “Tapi semenjak setahun yang lepas, Fendi dan Syahib dah tak buat kerja di luar. Abang tak mampu nak uruskan semuanya sendiri dalam keadaan Haiqal jarang tunjuk muka. Mula-mula dulu susah juga. Bila dia orang tak ada, abang terpaksa uruskan semuanya sendiri. Mujur jugalah staff ada yang berpengalaman. Itu pun terpaksa kerja lebih masa sebab tak mampu nak gajikan ramai kakitangan. Semua kena buat sendiri.”
Afyra mengangguk perlahan tanda jelas dengan kedudukan sebenar. Fakhri tersenyum sambil meletakkan tangan di belakang Afyra.
“Abang tak pernah ada teman wanita. Inilah perempuan pertama yang ada dalam hati abang.” Fakhri mencuit manja pipi sang isteri.
“Agak aneh bila seseorang sanggup berkahwin dengan orang yang dia tak kenal melainkan ada sebab tertentu, kan?”
“Betul. Abang setuju.”
“So?”
“Apa?” Fakhri tercengang sedikit saat merenung tampang isterinya.
“Jangan cakap abang kahwin dengan Fira sebab cinta. Fira tak percaya,” ujar Afyra.
Lelaki itu menghela nafas perlahan. “Perlu ke kita selongkar semua tu lagi? Penting ke? Atau nanti akan jadi gaduh aja?”
Afyra terdiam pula. Pinggannya dipandang lama.
“Hakikatnya kita sama-sama tak berfikir panjang waktu itu, kan? Sama aja, Fira. Abang pun begitu.” Fakhri bersuara lagi.
Afyra masih berdiam namun kali ini pandangannya dihalakan kepada Fakhri.
“Jangan pandang abang macam tu. Macam tak puas hati. Boleh tak kalau kita lepaskan aja semua tu? Hari ini lebih penting, kan?” ucap Fakhri bersungguh.
“Saja nak tahu,” jawab Afyra rendah.
“Yang penting jangan ada di antara kita berdua yang merasa kesal dengan perkahwinan ni,” ujar Fakhri lagi.
Perlahan Afyra mengangguk. Benar. Untuk apa terus mengungkit kisah itu lagi?
“Naquib ada jumpa Fira sebelum ni?” tanya Fakhri.
“Ada. Beberapa hari sebelum Fira masuk wad hari tu.”
“Apa dia cakap?”
“Tentang abang atau tentang Fira dan dia?” balas Afyra sekadar bersahaja.
“Apa-apalah yang perlu abang tahu. Tentang abang, abang dah lama tahu apa tanggapan dia.” Fakhri menoleh semula sambil mencapai cawannya. Biarpun hati pedih, dia mahu tahu. Adakah Naquib cuba memikat isterinya lagi.
“Apa dah jadi dengan ex wife dia tu ya?” tanya Afyra tanpa terus menjawab kata-kata suaminya.
“Jadi apa?” tanya Fakhri hairan.
“Kenapa dia orang bercerai dulu?”
Fakhri diam seketika. Cuba memikirkan apa-apa yang penting tentang kisah Atikah dan Naquib.
“Abang ceraikan dia sebab mak cik. Kak Ika pernah bergaduh dengan mak mentua dia. Mak cik tu suka masuk campur hal dia orang berdua sampai dia tak tahan.”
“Ha-ha. Dah boleh agak. So atas reason yang sama juga dia putuskan hubungan dengan Fira dulu, kan? Anak mak,” komen Afyra perlahan.
Fakhri ketawa kecil. Istilah itu lebih sesuai untuk Naquib. Dia tahu, semenjak dulu lagi Naquib lebih rapat dengan ibunya berbanding ayah mereka. Ayahnya sekadar pak turut semata.
“So, kita ni kira serilah, kan?” ucap Afyra perlahan.
Fakhri menoleh semula kepada isterinya. Kemudian dia menggeleng.
“No. Abang nak kita bermula semula.”
“To be honest.. pertama kali abang jumpa Fira, abang rasa Fira ni cantik tak?” tanya Afyra sambil menyendengkan tubuhnya kepada Fakhri. Sambil itu dia buat-buat membetulkan rambut. Sisi paras suaminya ditatap tanpa jemu sehingga Fakhri mula membalas pandangannya.
“Perasannya mak cik seorang ni!” ucap Fakhri sambil menggeleng sendiri. Ada-ada aja perempuan seorang ini.
Usai menikmati sarapan, lelaki itu meminta untuk beredar. Afyra menghantarnya sehingga ke pintu.
“Call abang kalau ada apa-apa. Kunci pintu,” ucap Fakhri sambil tunduk sedikit mengucup dahi sang isteri.
“Sure,” jawab Afyra sambil mendakap lelaki itu. Hangat perasaannya di awal pagi begini.
“Abang tak mahu ingat lagi tentang dulu. Abang hanya nak ingat tentang hari ni,” ujar Fakhri lunak.
“Tak mahu rahsia-rahsia dah lepas ni,” balas Afyra lembut.
“No more.” Fakhri tersenyum lunak. Damai perasaan dengan keharmonian yang ada. Sekali lagi dia tunduk mengucup dahi sang isteri.
“Sayang sikit.”
Spontan Afyra membuat mimik muka lucu dengan bibir termuncung ke hadapan. Fakhri tergelak memandangnya.
“Ada-ada ajalah Fira ni,” gerutu Fakhri sambil menggeleng.
Di saat sang suami menyarung kasut di luar, Afyra sekadar memerhati di sebalik pintu.
“Bye, sayang.”
“Carefull please, my dear.” Afyra membalas dengan senyum manis.
“Okay.”
Setelah Fakhri berlalu, Afyra terus melabuhkan duduk di sofa.
“Dear abang.. jangan main mata kat luar ya? Ahhh.. seronoknya dapat bermalas-malasan di sofa. Tak payah buat kerja. Akukan sakit,” keluh Afyra seorang diri. Kemudian dia mengeliat.
“Abang kata kunci pintu, kan?” sergah satu suara.
“Arghh!!” spontan Afyra melompat dari sofa. Terkejut besar mendengar suara Fakhri semula. Pucat wajahnya memandang Fakhri di ambang pintu.
“Abang ni.. terkejut tahu tak!!” marah Afyra.
“Kunci pintu. Tak dengar ke abang cakap apa tadi? Sibuk tak bagi abang main mata,” ucap Fakhri lantas menanggalkan kasutnya. Terus dia masuk ke dalam lalu memanjat tangga. Afyra terkebil-kebil memandang. Boleh pulak dia sergah aku!
Sebaik sahaja turun, lelaki itu tercegat seketika memandang isterinya. Afyra membalas pandangannya dengan riak lugu.
“Kunci pintu. Nanti tertidur kat sofa tu. Kalau bini abang kena culik, siapa yang susah? Abang juga yang susah nak tidur nanti. Makan tak kenyang, mandi tak basah,” bebel Fakhri lantas meneruskan langkah ke pintu.
“Ialah. Nak kuncilah ni,” jawab Afyra sambil bangun membuntuti suaminya ke pintu. Saat lelaki itu mengenakan kasut, Afyra tersengih-sengih. Malu sendiri dengan perbuatannya tadi.
“Fira ada nak cakap apa-apa dengan abang ke?” tanya Fakhri sebelum dia berlalu.
“Emm.. tak ada apa.” Afyra menayang muka selamba.
“Betul?”
“Ialah. Jaga diri. Itu ajalah. Kan tadi dah cakap?” balas Afyra sambil tersengih.
Fakhri sekadar memandang isterinya melalui hujung mata. Tadi dia terdengar sesuatu yang berbunyi.. ‘jangan main mata di luar’.
“Okay, abang pergi dulu.”
“Jangan main cinta dengan perempuan lain kat luar ya?” dengan sekali nafas ayat itu meluncur dari mulut Afyra.
Fakhri menoleh semula. Sedikit senyum dihadiahkan kepada sang isteri. “Jangan nakal-nakal di rumah.”

Bukan main lebar lagi senyum Afyra. Lelaki itu dilambainya sehingga menghilang dari padangan. 

8 ulasan: